Taulukkomuotoiseen tietojen esitykseen liittyy monia kysymyksiä, joista tässä käsitellään vain muutamia perusasioita.
Taulukoita käytettäessä kannattaa harkita, mitkä taulukot sijoitetaan tekstiin ja mitkä liitteisiin. Tekstiin sopivat yleensä vain pienehköt ja tekstin sisältöön kiinteästi liittyvät ja sitä valaisevat tai täydentävät taulukot.
Yleensä taulukolla tulisi olla otsikko, josta ilmenee taulukon tarkoitus ja yleisellä tasolla se, mitä taulukko sisältää. Tämän lisäksi on yleensä hyvä tekstissä viitata taulukkoon, jotta tekstistä käsinkin on selvää, miten taulukot ja tekstit liittyvät toisiinsa. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että taitossa taulukko voi joutua eri paikkaan kuin se on kirjoitettu.
Suomalaisen asiakirjastandardin mukaan taulukon otsikko kirjoitetaan taulukon alapuolelle. Yleisempi käytäntö monissa yhteyksissä on sijoittaa se taulukon yläpuolelle. Tämä parantaa hahmotettavuutta ja ymmärrettävyyttä: tekstiä luettaessa tulee ensin vastaan kuvaileva otsikko ja sitten vasta tietojen massa.
Sienilaji | Proteiineja | Energiaa | D-vitamiinia | |
---|---|---|---|---|
kJ | kcal | |||
Herkkusieni | 2,1 g | 16 | 67 | 0,2 µg |
Herkkutatti | 3,2 g | 41 | 172 | 2,9 µg |
Kantarelli | 1,8 g | 17 | 73 | 12,8 µg |
Jos tekstissä on monia taulukoita, ne yleensä kannattaa numeroida. Vaikka tekstissä itsessään ei viitattaisikaan taulukoihin paitsi aivan taulukon edellä tai jäljessä, numerointi auttaa silloin, kun taulukkoon viitataan toisesta tekstistä tai puheessa. Taulukon numeron edelle kirjoitetaan yleensä sana ”Taulukko” ja numeron perään piste tai kaksoispiste.
Taulukon otsikon lopussa ei useinkaan tarvita pistettä (ks. edellistä esimerkkiä). Jos taulukot numeroidaan, on kuitenkin ehkä sujuvinta käyttää pistettä otsikon lopussa, etenkin, jos numeron jäljessä on piste. Vrt. Pisteiden käyttö erillisten ilmausten lopussa.
Taulukossa on usein tarvetta erityiseen tiiviyteen, ja siksi siinä käytetään usein runsaasti lyhenteitä, tunnuksia, erikoismerkkejä ja muita merkintöjä. Ne vaativat usein selityksiä, etenkin, jos kyse on tilapäisestä tai epätavallisesta lyhenteestä. Ymmärrettävyyden kannalta olisi parasta esittää selitykset ennen taulukkoa, mutta tyylisyistä ne esitetään yleensä taulukon jäljessä tai jopa vasta koko asiakirjan lopussa.
Selitysten kirjoittamisessa voi noudattaa seuraavia periaatteita:
Kohdassa Versaali erillisen ilmauksen alussa perustellaan seuraava linja:
Kokonaislukuja sisältävä taulukon sarake tulisi tasata oikeaan reunaan, siis niin että lukujen viimeiset numerot ovat linjassa keskenään. Tällöin on helpompi verrata lukuja ja hahmottaa niiden suuruuksia.
Vastaavista syistä tulisi desimaalilukuja sisältävä sarake tasata desimaalipilkun kohdalta eli niin, että pilkut ovat keskenään linjassa. Jos sarakkeessa on myös lukuja, joissa ei ole desimaalipilkkua, ne tasataan ikään kuin niissä olisi näkymätön desimaalipilkku. Usein on parasta tällöin kirjoittaa luku muotoon, jossa on pilkku, esim. 42:n sijasta 42,0.
Desimaalilukujen tasauksen toteuttaminen on joskus hankalaa, esimerkiksi verkkosivuilla. Sen sijaan kokonaislukujen tasaus on lähes aina helppoa. Tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmissa on yleensä mahdollisuus määritellä sarake sellaiseksi, että ohjelma automaattisesti tasaa sen.
Hämmästyttävän usein tasaus jätetään tekemättä, jolloin taulukon ulkoasu voi olla hyvinkin epäsiisti ja sekava. Seuraavassa on ensin tasaamaton taulukko, sitten tasattu.
|
|
Taulukoissa tulisi käyttää keskenään samanlevyisiä versaalinumeroita, kuten edellä kohdassa Numerot selitettiin. Yleensä tietokoneella kirjoitettaessa näin käy automaattisesti.
Taulukoissa suureet merkitään periaatteessa kuten muuallakin. Tosin varsin yleisesti jätetään yksikkö pois taulukon soluista ja ilmoitetaan vain se sarakkeen otsakkeessa tai taulukon selityksissä. Kuitenkin on usein parempi kirjoittaa sarakeotsikoksi johdonmukaisesti suureen nimi tai vastaava selite ja esittää yksikkö jokaisessa solussa. Tällöin itse solusta heti näkyy, esittääkö se esimerkiksi rahasummaa. Taulukon muuntamisesta sellaiseksi käytetään joskus ilmausta ”viedä yksiköt soluihin”.
Taulukoissa esiintyy usein suuria lukuja. Yleensä on selvintä kirjoittaa suuretkin luvut kokonaan. Vaikka esimerkiksi kolmen nollan pudottaminen kaikkien lukujen lopusta säästää tilaa, se voi vähentää ilmaisun havainnollisuutta ja selvyyttä. Toisaalta fysikaalisia suureita esitettäessä voidaan suuret luvut useimmiten välttää käyttämällä mittayksikköjärjestelmän mukaisia etuliitteitä sopivasti (esimerkiksi 25 500 000 kW = 25,5 GW).
Seuraavassa on (yksinkertaistettuna) Kielenhuollon käsikirjan esimerkki taulukosta. Vaikka se on ilmeisesti tarkoitettu myönteiseksi esimerkiksi, tällainen tietojen esitystapa ei ole kovinkaan selkeä.
Kohde | Hyötyala m² | 1 000 € | €/m² |
---|---|---|---|
Rakennus C | 1 630 | 7 300 | 4 479 |
Rakennus F | 988 | 4 400 | 4 453 |
Samat tiedot voitaisiin esittää selvemmin seuraavasti:
Kohde | Hyötyala | Kustannus | Kustannus hyötyalaa kohden |
---|---|---|---|
Rakennus C | 1 630 m² | 7 300 000 € | 4 479 €/m² |
Rakennus F | 988 m² | 4 400 000 € | 4 453 €/m² |
Käytännössä yksiköt joudutaan usein jättämään pois soluista tilanpuutteen vuoksi etenkin, jos taulukossa on paljon sarakkeita. Tällöin on olennaista ilmaista yksikkö selkeästi sarakeotsikossa tai (jos se ei mitenkään ole mahdollista) erillisessä selityksessä.
Sarakeotsikon tulisi ensisijaisesti kertoa, mitä tietoa sarakkeessa on. Jos tieto on suureiden arvoja, tulisi pyrkiä käyttämään sarakeotsikkona suureen nimeä. Jos yksikkö ei ilmene itse tiedoista, mainitaan sarakeotsikossa myös käytetty yksikkö.
Sopiva sarakeotsikko voi olla esimerkiksi ”Siirtojännite (kV)”. Sulkeiden käyttö on tässä sopivaa, koska ne erottavat toissijaisen asian ensisijaisesta. Tähän sopivat tavalliset sulkeet; hakasulkeita käytetään vain erityisestä syystä, jollaista tässä ei ole.
Jos tilaa on vähän tai jos on muu syy, voi sarakeotsikossa käyttää fysikaalisen suureen tunnusta, esimerkiksi jännitteen tunnusta U. Suureiden tunnukset kirjoitetaan fysiikan käytännön mukaisesti kursiivilla. Tällöinkin voidaan yksikkö mainita sulkeissa: ”U (kV)”. Tunnukset on syytä selittää silloinkin, kun ne ovat fysiikan vakiintuneita symboleita, sillä käytännössä kyse on yleensä suureesta jossakin määrätyssä yhteydessä, esimerkiksi jonkin yhteyden siirtojännitteestä, ei jännitteestä yleensä.
Tilan säästämiseksi voidaan harkita sitäkin, että sarakeotsikkona on lauseke, joka koostuu suureen tunnuksesta, jakomerkkinä toimivasta vinoviivasta ja yksikön tunnuksesta. Esimerkiksi ilmauksen ”U (kV)” sijasta kirjoitetaan tällöin ”U/kV”. Kahdenkin merkin säästö voi auttaa, jos voidaan säästää useassa sarakkeessa. Tämä merkintätapa ei kuitenkaan ole useimmille kovinkaan tuttu, vaikka se on looginen (kun suureen arvo jaetaan yksiköllä, saadaan lukuarvo eli se, mitä taulukon soluissa on) ja vaikka se mainitaan Yhdysvaltain standardointijärjestön NISTin ohjeistossa Guide for the Use of the International System of Units (SI) ja standardissa SFS-ISO 80000-2.
Kun kyse on fysiikan suureista, voidaan yleensä käyttää sopivaa yksikön kerrannaista kuten voltin sijasta kilovolttia (kV = 1 000 V) tai megavolttia. Tällöin taulukkoon tulevat luvut saadaan tavallisesti melko pieniksi.
Jos sen sijaan taulukossa on suuria lukuja ilman yksikköä (esimerkiksi väkilukuja), ei vastaava menettely sovi. Tällöin voi sarakeotsikkoon kirjoittaa yksikön sijasta luvun, jolla soluissa olevat luvut on ajateltava kerrotuiksi, esimerkiksi ”Väkiluku (1 000)”. Tarpeetonta ja hiukan keinotekoista olisi tällöin liittää mukaan yksikön tapainen ilmaus, kuten ”Väkiluku (1 000 asukasta)” tai ”Väkiluku (1 000 as.)”.
Vastaavasti tai suuria rahasummia esitettäessä voidaan yksikön tavoin käyttää esimerkiksi ilmausta ”1 000 €” tai ”milj. €” Sellaisia lyhenteitä kuin kEUR tai M€ kannattaa välttää. (Ks. kohtaa Rahasummien ilmaiseminen.)
Tilastotietoja, laskelmia tms. esittävissä taulukoissa syntyy usein tilanne, jossa jokin tieto puuttuu. Syynä voi olla, että suuretta ei ole mitattu, mutta myös esimerkiksi se, että taulukon solua eli sarakkeen ja rivin leikkauskohtaa ei vastaa mikään loogisesti mahdollinen tieto. Kyseessä voisi olla esimerkiksi väkilukutaulukon kohta, joka esittäisi valtion väkilukua ajankohtana, jolloin valtiota ei ollut olemassa.
Eräs tapa on jättää taulukon solu tyhjäksi, mutta tämä voi aiheuttaa epäselvyyksiä. Lukija ei tiedä, onko solu jätetty vahingossa täyttämättä vai onko tieto tarkoituksellisesti jätetty pois jostakin syystä. Tyhjäksi jättäminen on sopivaa lähinnä silloin, kun sen merkitys on hyvin ilmeinen tai kun mikä tahansa muu merkintä voisi aiheuttaa epäselvyyden siitä, tarkoittaako merkintä todellista arvoa vai tiedon puuttumista. Tyhjistä soluista voi johtua myös teknisiä ongelmia varsinkin verkkosivuilla; ks. Empty cells in HTML tables.
Epäselvyyksiä voi aiheuttaa myös nolla. Lukuja sisältävässä taulukossa nolla voi tarkoittaa, että suure on varmasti tasan nolla, mutta myös sitä, että pyöristettäessä suureen mitattu tai laskettu arvo sarakkeessa käytettyyn esitystarkkuuteen saadaan nolla.
Varsinaisen tiedon puuttumisen tai nolla-arvon esittämisessä on monia käytäntöjä. Tilastoja sisältävässä julkaisussa on syytä selittää siinä käytetyt merkinnät. Seuraavassa esitetään eräs mahdollinen järjestelmä, joka vastaa Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjetta. Julkaisuohje sallii myös ajatusviivan ”–” havaintojen puuttumisen merkkinä, mutta neljän pisteen käyttö on parempi vaihtoehto, koska ajatusviivalla on usein ilmaistu sitä, että suure tai luku on tasan nolla.
. | piste | tieto on loogisesti mahdoton esitettäväksi |
.. | kaksi pistettä | tietoa ei ole saatu, se on liian epävarma esitettäväksi tai se on salassapitosäännön alainen |
.... | neljä pistettä | ei yhtään havaintoa |
* | asteriski | ennakkotieto |
0,0 | nolla pilkku nolla | suure on pienempi kuin puolet käytetystä yksiköstä (siis alle 0,5) |
Merkinnän 0,0 merkitys (alle 0,5) poikkeaa matematiikkastandardista, jonka mukaan tällainen merkintä tarkoittaa, ellei muuta tarkkuutta esitetä, että luku on välillä −0,05:stä 0,05:een.
Jos taulukko sisältää olennaisesti muuta kuin tekstiä, käytetään tiedon puuttumisen ilmaisemiseen yleisesti ajatusviivaa ”–” tai yhdysmerkkiä ”-”. Yleensä voitaneen asettaa ajatusviiva etusijalle, koska se pitemmyytensä takia on helpommin havaittavissa ja tunnistettavissa. Tiedon puuttumisen syynä on tällöin usein se, että kyseessä on huomautuksia sisältävä sarake, eikä kyseisessä kohdassa ole mitään huomautettavaa. Jos tieto puuttuu siksi, että sitä ei ole saatu selville, on ehkä parasta käyttää kysymysmerkkiä ”?”, vaikka se ei ehkä näytäkään kovin viralliselta.