Peilaajan teilaus
Erään "kulttuurilehden" kritiikki

Tässä arvosteltu "kulttuurilehti" Peilaaja oli alkujaan osoitteessa <http://www.kotka.fi/kulttuuri/peilaaja/>, mutta ei ole enää. Sen on kerrottu siirtyneen omaan domainiin osoitteeseen <http://www.peilaaja.net> mutta siellä ei ole mitään. Vanhoja sivuja löytyy kuitenkin vielä The Internet Archive -järjestelmästä <http://www.archive.org>. Siellä on mm. tallessa tässä arvosteltu Peilaajan ensimmäinen numero (1/1997).

Sain vinkin, että Webissä on alkanut ilmestyä kulttuurilehti Peilaaja.

Siispä katsomaan sen ensimmäistä numeroa. Näen seuraavan näyn:

                         Peilaaja
                           Lulu
                          IMAGE

Pääkupla                              Navigare
Kohtaaminen                           Lääkärin palsta
Villensauna                           Horrorskooppi
Erotiikka                             Feminismi
Albert                                Kuvataide 
Sanataide                             Muut
Ossi
Elävät kuvat

missä "Pääkupla" ja "Navigare" näyttävät olevan pääotsikoita.

(Sittemmin osoittautuu, että muilla Web-katseluohjelmilla näkymä on kammottava taustojen ja kuvien takia. Tämähän oli vain lievästi järjettömän näköinen.)

Siis tämäkö lehti? Koska se on ilmestynyt? Miksi? Koska? Kenen toimesta? Mitä siinä on? Onko tuo "Web-sivu" tarkoitettu sana-arvoitukseksi vai miksi?

Ah. Mutta mehän olemme Webissä, tuossa maailmanlaajuisessa hyperseitissä, jossa melkein mikä vain voi olla linkki melkein minne vain. Niinpä klikkaan noita kolme ylinnä olevaa sanaa - joiden tiedän esittävän kuvia - nähdäkseni, mitä ne ovat ja minne ne johtavat. "Peilaaja" viittaa kuvaan, joka sisältää tekstin "Peilaaja" hassusti kirjoitettuna. Ja myös numeron "1/97", joka jostain syystä ilmeisesti ei mahtunut tuohon kuvaa korvaavaan tekstiin. "Lulu" viittaa kuvaan, jossa on nainen niin rumaksi meikattuna, että käännän kuvat pois, katsottuani ensin, onko kuva linkki; on se, se viittaa juuri siihen Web-sivuun, jolla olen. Nerokasta. Tähän ei eläin pysty. (Kolmas kuva, jolle ei ole mitään selittävää tekstiä, sisältää luvun 000436. Oletettavasti sen on tarkoitus väittää, että sivulla on vierailtu 436 kertaa. Yleensä sellaisilla laskureilla pelleilevät vaivautuvat edes asettamaan ne johonkin vaikuttavansuuruiseen alkuarvoon.)

Mutta asiaan siis. "Pääkupla" näyttää olevan linkki. Pääkirjoitukseen ehkä? Ehei, sieltä löytyy tietoja lehden tekijöistä. Siellä kerrotaan, että lehti väittää olevansa "kulttuurilehti" ja että julkaisija on "Nykytaiteen ystävät ry, Kotka". Tämäkö on siis pääasia lehdessä?

Katsotaanpa sitten toista pääotsikkoa, "Navigare". Sanaa "navigoida" käytetään Webissä hyvin yleisesti Web-sivulta toiselle siirtyilyä tarkoittavana kuvailmaisuna. Löytyykö siis sanan takaa ns. navigointivalikko, kuten luulisi? Ehei, siellä on jostakin purjehdusretkestä kertova tarina. Ei kuitenkaan latinaksi, valitettavasti. Päästyäni ensimmäisessä kappaleessa sanaan "peräsuolen" totean jutun kaunopuheisesti kertovan itse, minne se kuuluisi. Roomalaisille purjehtiminen oli elämää suurempi asia - Navigare necesse est, vivere non est necesse. Mutta kulttuurilehti ilmeisesti tekee kulttuuria siitä, että joku kirjoittaa peruskouluaineen tasoista kirjallista ilmaisua käyttäen (joskin vähemmän eloisasti) jonkin turhan porukan vielä turhemmasta huvipurjehduksesta.

Pääotsikko ei siis kai ollutkaan pääotsikko. Pääotsikoilla oli ilmeisesti tarkoitus nostaa kaksi juttua ylitse muiden. Tämä ei hyvää lupaa

Katsotaanpa muita linkkejä. Ilmeisesti on erityisen kyldyrelliä käyttää luovaa ilmaisua, jossa linkin nimellä (siis käytännössä sisällysluettelossa olevalla otsikolla) on äärimmäisen viitteellinen yhteys itse jutussa olevaan otsikkoon. Senkin yhteydessä jutun sisältöön on otettu runsaasti ns. taiteellista vapautta.

Niinpä

Huuh. Riittäisikö jo? Ei, katsotaan vielä, mitä on näennäisotsikon "Navigare" alla:

Web on vuorovaikutteinen väline, tai siis sitä voidaan käyttää vuorovaikutteisesti. Kulttuurilehti antaa "sähköpostin" osoitteensa, siinä kaikki. Haluaako se oikeasti palautetta? Julkaiseeko se lukijoiden kirjoituksia? Jos vastaukset näihin ovat myönteisiä, sen voisi kertoa. Mutta sisällön perusteella arvioiden nämäkään "kulttuuripiirit" eivät halua rahvasta sotkemaan egotrippejään.

Mitä tulee tekniseen puoleen, niin pääsivulla on käytetty Webin dokumentinkuvauskieltä HTML:ää erinomaisen luovasti. HTML:ssähän voidaan määrätä dokumentille taustakuva, taustaväri, tekstin väri ja linkkien värit, joskaan kaikki asiantuntijat eivät pidä tätä kovin hyvänä ajatuksena. Kaikki asiantuntijat ovat joka tapauksessa sitä mieltä, että jos näitä piirteitä käytetään, ne on valittava keskenään yhteensopivasti. Esimerkiksi valkoinen teksti valkoisella taustalla ei ole kovin luettavaa. Juuri sellaisen Peilaajan pääsivu kuitenkin määrää. Tekijät eivät ehkä ole huomanneet, mitä oikein tekevät, koska heillä on vanhanaikaiseen tapaan ns. kuvien automaattilataus käytössä, jolloin taustalle tulee taustakuva eikä määriteltyä taustaväriä.

Mitä taustakuvaan tulee, niin makuasioista ja väreistähän ei pidä kiistellä. Tässä on yksi erinomainen syy olla tunkematta omia ihmeellisiä taustakuviaan ja taustavärejään muiden ihmisten kuvaruuduille. Pilaantuneen marjapuuron näköinen tai räikeän vihreä yksivärinen tausta tai röpöliäinen pilvinen taivas, joka rikkoo sen päälle kirjoittuvien kirjainten hahmot, kuuluisivat joka tapauksessa hyvään esimerkkikokoelmaan siitä, mitä ainakaan ei pidä tehdä

Lisäksi siellä on määrätty kaikkien linkkien väriksi sama (valkoinen). Tämä estää tehokkaasti Webin yhden mukavan piirteen. Normaalistihan lukija näkee linkit erivärisinä sen mukaan, mitkä linkit hän on jo käynyt läpi; siten hän voi käydä linkkejä läpi haluamassaan järjestyksessä vaikkapa eri päivinä, ja nähdä, mitä on vielä jäljellä. Tarvitaan tiettyä teknistä osaamista, mutta myös aimo annos typeryyttä, jotta tämän saa estetyksi.


Tämä dokumentti perustuu kesällä 1997 kirjoittamaani raakatekstiin", jonka pohjalta tehty toimitettu juttu julkaistiin Kymen Sanomissa. Tämän version laadin kesällä 1999 kirjoittaessani Web-julkaisemisen opasta, koska totesin esimerkin edelleen sopivaksi havainnollistamaan eräitä perusvirheitä.

Viimeisimmän päivityksen ajankohta: 2002-08-10 (teknisiä korjauksia).

Jukka Korpela