Kielitoimiston sivu Tunnetko retronyymit? selittää: ”Kivijalkakauppa tarkoittaa rakennuksen kivijalassa tai pohjakerroksessa sijaitsevaa pienehköä kauppaa, mutta sanaa on viime aikoina alettu käyttää myös isommista liikkeistä ja jopa tavarataloista verkkokaupan vastakohtana.” Muutos on monisyisempi. Sana kivijalkakauppa tuli käyttöön aikana, jolloin kivijalassa sijaitsevat kaupat olivat häviämässä, ja toisaalta nykyisin vanha merkitys lienee hävinnyt, kun taas kaksi uutta elävät rinnan ja saattavat sekoittaa.
Kivijalka tarkoittaa toisaalta rakennuksen maanpäällistä kivi- tai betonijalustaa eli sokkelia, toisaalta osaksi maanalaista huonekerrosta, jonka siis voidaan sanoa sijaitsevan kivijalan tasolla. Jo Nykysuomen sanakirjassa on esimerkkinä ilmaus ”kivijalassa oleva myymälä”. Alkujaan tästä lienee syntynyt sana kivijalkamyymälä, mutta oletettavasti melko varhain merkitys on laajentunut kattamaan myös myymälän, joka sijaitsee rakennuksen pohjakerroksessa maanpinnan tasolla.
Myymälöiden sijoittaminen osaksi maanalaisiin kerroksiin lienee käynyt harvinaiseksi jo vuosikymmeniä sitten; silti vielä Kielitoimiston sanakirjassa viitataan sellaiseen, oletettavasti siksi, että siinä on säilytetty sen edeltäjien sisältöä:
kivijalka rakennuksen (maanpäällinen) kivi- t. betonijalusta, sokkeli; osaksi maanalainen huonekerros, kellarikerros. Valaa kivijalka. Talon kivijalassa oleva myymälä.
Sanaa kivijalkamyymälä tai kivijalkakauppa ei kuitenkaan ole edes Suomen kielen perussanakirjassa (1990–1994). Kielitoimiston sanakirjaan (2004–) sellainen on otettu:
kivijalkakauppa rakennuksen kivijalassa t. pohjakerroksessa sijaitseva (kortteli)kauppa; myös muista pienistä myymälöistä tavaratalojen ja kauppakeskusten vastakohtana. Kivijalkakauppojen katoaminen markettien tieltä.Laajemmin kaikenlaisista myymälöistä verkkokaupan vastakohtana.
Vaikka siis sanakirjojen maailmassa sana putkahtaa esiin valmiiksi monimerkityksisenä, taustalla on sanan kivijalkakauppa vaiheittainen kehitys:
Voitaneen sanoa, että 1. merkitys on täysin hävinnyt, 2. merkitys on katoavaa kansanperinnettä (se saatetaan tuntea, mutta se tunnistetaan vanhentuneeksi), ja 3. ja 4. merkitys ovat käytössä niin, että vain asia ja tekstiyhteydestä voidaan päätellä, kumpaa tarkoitetaan. Etenkin lyhyessä tekstikatkelmassa voi jopa jäädä aidosti epäselväksi, puhutaanko supermarketin vai verkkokaupan vastakohdasta.
Korp-korpuksissa on pari tuhatta sanan kivijalkakauppa esiintymää, joitakin jo 1900-luvun alusta. Sitä ei siis kuitenkaan ole pidetty niin yleisenä, että se olisi otettu sanakirjoihin, ennen kuin melko hiljattain. Itse asiassa Korp-osumista (2 228 haussa 11.10.2019) vain pieni osa (163) on muualta kuin uudehkosta verkkokeskusteluaineistosta (Suomi24, Ylilauta)
Esimerkiksi Suomen Kuvalehdessä kivijalkakauppa on esiintynyt ensi kerran numerossa 17/1989, selvästi 2. merkityksessä. Samanlainen merkitys on seuraavalla esiintymällä, numerossa 18/2001. (Numerossa 40/1995 artikkeli ”Kauppa rakentaa” käsittelee kaupan suuryksiköiden rakentamista, mutta kutsuu niiden vastakohtaa lähikaupoiksi, ei kivijalkakaupoiksi.) Seuraavat esiintymät ovat vasta numeroissa 46/2013, jossa sana on 2. tai 3. merkityksessä, ja 49/2013, jossa se on 2. merkityksessä, viittaamassa vahvasti menneeseen: 1960-luvun Töölön kodikkaisiin kivijalkakauppoihin. Sama koskee numeroa 8/2014; tosin saattaa olla vaikea sanoa, onko sanaa käytetty 2. vai 3. merkityksessä. Kuitenkin numeron 19/2014 jutussa ”Ostajan hullut päivät” kyseessä on 4. merkitys, kuten ilmenee muun muassa lauseesta ”Kivijalkakaupassa hyllytilan rajallisuus on fakta.” Numerossa 34/2015 on myös 4. merkitys, mutta lukija saa lukea esimerkiksi seuraavaa tekstiä melko pitkälle, ennen kuin tämä tulee selväksi: ”On totta, että pitkä työpäivä vaikuttaa kuluttamiseen kivijalkakaupoissa. Itse en tällä hetkellä ehdi kivijalkakauppaan juuri koskaan, joten hyödynnän nettikauppoja”. Numerossa 48/2015 taas puhutaan kivijalkakaupasta automarketin vastakohtana. Numerossa 28/2016 kivijalkakaupat esitetään ostoskeskuksen vastakohtana. Numeroissa 35/2016 ja 16/2018 kivijalkakauppa on selvästi verkkokaupan vastakohta. Numerossa 24/2018 tilanne on epämääräinen: puhutaan kivijalkakirjakauppojen vähenemisestä ja toisaalta mainitaan, että marketit myyvät kirjoja, mutta ”valikoima on niissä tietenkin paljon pienempi kuin varsinaisessa kirjakaupassa”. Ehkä kivijalkakaupalla tässä tarkoitetaankin erikoisliikettä, kirja-alan kauppaa.