”Alt X” eli numeroAlt X
-näppäilyt
Menetelmän käyttöala
Unicode-numero on numero, joka yksilöi merkin
kansainvälisessä merkistöstandardissa
Unicodessa.
Unicode-numero voi sisältää numeroita 0–9 ja kirjaimia A–F.
Usein sen eteen kirjoitetaan selvyyden vuoksi ”U+”.
Unicode-numeron voi selvittää esimerkiksi
Alan Woodin Unicode-sivujen
avulla.
Tässä kuvattava yleinen menetelmä merkin kirjoittamiseksi
sen Unicode-numeron perusteella toimii
Word- ja WordPad-ohjelmissa.
Se saattaa toimia muissakin ohjelmissa. Toisaalta se ei toimi Wordin
hyvin vanhoissa
versioissa
(Word 97 ja vanhemmat).
Menetelmällä voi kirjoittaa minkä tahansa merkin,
jonka Unicode-numero on enintään U+FFFF; uusimmista
Wordin versioista tämäkin rajoitus on poistettu.
Käyttö
- Kirjoita u+ (tai U+).
- Kirjoita merkin Unicode-numero. Voit käyttää tavallista näppäimistöä (ja
myös numero-osiota, jos se on Num Lock -tilassa.)
Etunollia ei tarvita. Kirjaimet saavat olla isoja tai pieniä.
- Näppäile Alt X. Kirjoittamasi merkit
korvautuvat nyt Unicode-numeroa vastaavalla merkillä.
Esimerkiksi kun on selvitetty, että č-kirjaimen Unicode-numero on U+010D, niin
nimi Kovač voidaan kirjoittaa näppäilemällä Kovau+10d ja sitten Alt X.
Kokeile seuraavaa Wordissa tai WordPadissa: Kirjoita u+175 ja näppäile
Alt X.
Merkkien pitäisi muuttua kirjaimeksi ŵ.
Huomautuksia
- Merkit u+ voi jättää pois, ellei edeltävä merkki ole jokin kirjaimista a–f, x, A–F, X.
- Menetelmä ei edellytä, että Unicode-numero kirjoitetaan näppäimistöltä, vaan se voi
olla tekstissä valmiina tai se voidaan liittää leikepöydältä.
- Täten menetelmää voi käyttää myös sen selvittämiseen, mikä on tekstissä olevan merkin
Unicode-numero: napsauta hiirellä kohtaa merkin jäljessä (tai maalaa merkki hiirellä) ja
näppäile Alt X, niin merkki muuttuu
Unicode-numerokseen. Muutoksen voi perua
näppäilemällä Ctrl Z.
Harjoittelua
Kokeile ja harjoittele menetelmää seuraavilla Unicode-numeroilla:
FC (saksalainen y), E7 (c ja sedilji), 113 (e ja pituusmerkki), 259 (švaa), 110 (iso D ja poikkiviiva),.
2665 (sydän, hertta), 266A (nuotti), 221E (ääretön), 2022 (pallo), 3A8 (psii-kirjain), 5D0 (heprean alef).
Teknisiä huomautuksia
Teknisesti sanottuna menetelmä toimii ohjelmissa, jotka käyttävät niin sanottuja
Rich Edit -kontrolleja. Kyseisistä kontrolleista osa toimii vain joitakin näppäimistöasetteluja
käytettäessä, mutta tässä kuvattu menettely toimii näppäimistöasettelusta riippumatta.
Menetelmä toimii Unicode-numeroon U+FFFF asti. Jos numero on isompi, menetelmä näyttää toimivan
mutta tuottaa vääriä merkkejä.
Englanninkielinen ohje
How to enter Unicode characters in Microsoft Windows
(kuvaa myös useita muita menetelmiä; tämä on menetelmänä 4).
© 2012, 2018, 2021 Jukka K. Korpela
Tämä sivu kuuluu sivustoon Merkkien kirjoittamisen ohjeita.